Autoskolas eksāmens teorijā un vadīšanā

Autoskolas Latvijā ir sava veida starpnieki starp topošo vadītāju un Ceļu Satiksmes Drošības direkciju (CSDD). Autoskolas pienākumos ir apmācīt topošos transportlīdzekļu vadītājus un sagatavot viņus lielajiem CSDD eksāmeniem, kas jānokārto, lai iegūtu tiesības. Pašlaik Latvijā tiek veiktas dažādu kategoriju mehānisko transportlīdzekļu apmācības un tās ir gan teorētiskās, gan praktiskās jeb vadīšanas apmācības. Tikai veiksmīgi nokārtots autoskolas eksāmens teorijā un vadīšanā dod iespēju tikt pielaistam pie CSDD eksāmeniem.

Teorijas eksāmens autoskolās ir maksimāli pietuvināts CSDD teorijas eksāmenam

Autoskolas eksāmens teorijā ļauj sagatavoties un parasti ir maksimāli pietuvināts CSDD teorijas eksāmenam. Teorētiskā apmācība parasti notiek jau iepriekš nokomplektētās grupās un katrs var pats izvēlēties kādā grupā vēlas atrasties, jo lekcijas tiek pasniegtas gan latviešu, gan krievu valodās. Teorētiskos priekšmetus (Ceļu satiksmes noteikumus, satiksmes drošību u.c.) māca profesionāli pasniedzēji, kuriem ir attiecīgās zināšanas un pasniedzēja apliecība.

Mācības notiek speciālās apmācības telpās un ar likumu ir noteikts, ka vienas teorētiskās nodarbības ilgums ir 45 minūtes. Parasti vienā dienā tiek pasniegtas ne vairāk kā 5 teorētiskās nodarbības. Pēc teorētiskās apmācības kursantam ir jānokārto autoskolas eksāmens teorijā, kas parasti ir ļoti līdzīgs CSDD eksāmenam (30 jautājumi 30 minūtēs, 3 pieļaujamās kļūdas). Dažreiz autoskolas teorijas eksāmenam ir stingrāki noteikumi, līdz ar to, nokārtojot šo autoskolas pārbaudi var mierīgi doties kārtot CSDD teoriju.

Teorētiskajās nodarbībās un autoskolas eksāmenā ietverti jautājumi par:

  • ceļu satiksmes noteikumiem,
  • pirmo palīdzību,
  • transportlīdzekļa tehnisko stāvokli,
  • ceļa zīmēm,
  • braukšanu pa koplietošanas ceļiem,
  • rīcību negadījumos,
  • vadītāja tiesībām un pienākumiem u.c.

Vislabāk izvēlēties autoskolu, kur nav autoskolas braukšanas eksāmena!

Kursanti pie autoskolas braukšanas apmācības tiek pielaisti tikai tad, kad tie ir apguvuši Ceļu satiksmes noteikumu pamatzināšanas. Tāpat autoskolas izsniedz kursantam speciālu braukšanas mācību atļauju jeb apmācības karti. Braukšanu māca instruktori, kuriem ir instruktoru apliecība un vienas mācību stundas ilgums ir 45 minūtes. Sākumā šī braukšanas apmācība notiek ierobežotā laukumā, bet, uzlabojoties kursanta braukšanas iemaņām, apmācība tiek pārcelta arī uz koplietošanas ceļiem.

Pirms uzsākt braukšanas apmācību, jābūt zināšanām par:

  • priekšrocības un rīkojuma, aizlieguma grupu ceļu zīmēm;
  • ceļu satiksmes regulēšanu;
  • braukšanas uzsākšanu un braukšanas virziena maiņu;
  • transportlīdzekļu izkārtojumu uz brauktuves;
  • braukšanu krustojumos.

Latvijā ir autoskolas, kurās ir braukšanas autoskolas eksāmens un ir arī tādas, kurā šī eksāmena nav. Labāki jau tomēr ir tie auto kursi, kur kursants tiek sagatavots un apmācīts braukšanā, bet, kur nav šī vadīšanas eksāmena. Kāpēc? Nereti tieši šis eksāmens kļūst par klupšanas akmeni, kas tikai aizkavē kursantu ceļā uz kārotās vadītāja apliecības iegūšanu. Īpaši slikti ir tad, ja autoskolas vadīšanas eksāmenā kursants tiek izgāsts speciāli, liekot viņam atkal un atkal maksāt par šo eksāmenu, tādējādi tas kļūst par peļņas avotu autoskolai.

Pat, ja autoskolas eksāmens vadīšanā tomēr notiek un tas sagādā problēmas, ir vērts pieteikties, piem., pie kāda privātā instruktora, kas varētu novērtēt kursanta braukšanas prasmi. Tādējādi varēs saprast, kursantam tiešām trūkst braukšanas iemaņu vai vaina ir autoskolā.

Pēc nokārtota autoskolas eksāmena teorijā un braukšanā (ja tāds ir), kursants iegūst tiesības doties kārtot CSDD eksāmenus. Ja kursanta iemaņas ir pietiekošas (kam pēc autoskolas eksāmenu pārbaudes tā arī jābūt, jo savādāk persona nemaz netiktu pielaista pie CSDD pārbaudēm) un eksāmeni ir nokārtoti veiksmīgi, tiek iegūta attiecīgās kategorijas vadītāja apliecība.